Megdőlt a napelemes autók sebességrekordja

Az ausztráliai University of New South Wales egyetem mérnökcsapata másfél éves fejlesztés után elkészült a Sunswift IVY nevű napelemes autó prototípusával, ami már az első tesztútján megdöntötte a napenergia-hajtású autók sebességi világrekordját írja az index.hu.

A rekordkísérlet az ausztrál haditengerészet egyik bázisán Nowrában történt, a Guinness rekordok könyvének ellenőrei előtt. A kísérlettel órákat kellett várni, mert felhős volt az ég, de végül kisütött a nap, és az optimális körülmények között az autó 88 km/óra tempót ért el, és tartotta azt egy kilométeren át. Ezzel simán megelőzte az eddigi rekordert, a General Motors Sunracer fantázianevű kísérleti járművét, ami 1987-ben állította fel az előző, 78 km/órás csúcsot.
A háromkerekű Sunswift IVY szénszálas műanyagból készült, így a tömege csupán tizede egy normál autóénak. A fejlesztése és megépítése 280 ezer dollárt (56 millió forint) emésztett fel. Szilíciumalapú napelemeket használ, amelyek valójában már elavult technológiának számítanak, de a modern, gallium-arzenid alapú napelemek, amelyek például a műholdak energiaellátását adják, túl drágák voltak az ausztrál mérnököknek.

A rekorddöntés titka a hatékony energiafelhasználás volt, a jármű légellenállását a minimumra szorították, és a napelemek által termelt energia 98 százalékát sikerült a motornak mozgási energiává alakítani. Az autó teljesítménye mindössze 1050 watt volt a rekorddöntésnél, ami nagyjából egy kenyérpirítóéval egyenértékű.
Alapállapotban a Sunswift IVY akkumulátorról üzemel (ezt töltik folyamatosan a napelemek), de a rekordkísérletre ezt kivették belőle, és csak a napelemek pillanatnyilag termelt energia hajtotta az autót.
Építői úgy tekintenek a világcsúcstartó járműre, mint egy forma1-es versenyautóra – a sorozatgyártásának, vagy a mindennapi használatának nincs sok értelme, de az alkalmazott technológiáit átveheti az autóipar, hogy hatékonyabb, környezetbarát autókat hozzanak létre.

Ajánlott tartalom

Több hibrid autót helyeztek forgalomba Németországban, mint tavaly ilyenkor

Közel ötödével nőtt áprilisban az újonnan forgalomba helyezett autók száma Németországban az egy évvel korábbihoz képest. Ezen belül az akkumulátoros elektromos autók forgalomba helyezése nem növekedett, a dízeleké viszont meghaladta az átlagot a gépjárműnyilvántartó hivatal, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) hétfői jelentése alapján. A járműkategóriák között továbbra is a SUV-kivitel részaránya a legmagasabb.